خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

• تعریف شرکت دانش بنیان :
شرکت های دانش بنیان (Knowledge-based Companies) به شرکت هایی گفته می شود که بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می گیرند.این شرکت ها موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در حوزه فناوری های برتر به ویژه در تولید نرم افزار مربوط می شوند.موضوع کلی فعالیت شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی یافته های پژوهشی و افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحد های پژوهشی است.

یک شرکت دانش بنیان از لحاظ ماهیت هیچ تفاوتی با شرکت های دیگر ندارد، فقط محصولات اینگونه شرکت ها با نوآوری و تکنولوژی های جدید تولید می شوند.این شرکت ها توسط معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت بر اساس استانداردها و دستورالعمل های موجود بررسی می شوند و بر پایه نوع محصول و با حوزه خدمات آن ها به عنوان شرکت دانش بنیان تایید اعتبار می شوند و یک کد ویژه دریافت می کنند.شرکت های دانش بنیان، برای تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش و جذب مشتری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کریدور صادرات محصولات دانش بنیان این معاونت حمایت می شوند.
مزایای ثبت شرکت دانش بنیان :
شاید یکی از مهم ترین مزایای شرکت دانش بنیان، عقد قرارداد بدون نیاز به حضور در مناقصه ها است.
معافیت مالی:
با توجه به تعریف شرکت دانش بنیان این موسسات پس از گذشت 15 سال از صدور مجوز شرکت، از پرداخت های مالی زیر معاف خواهند بود.
– پرداخت مالیات های مستقیم
– عوارض
– سود بازرگانی
– حق گمرکی
تسهیلات مالی:
پس از ثبت شرکت دانش بنیان معمولا اخذ تسهیلات مالی قدم بعدی است.
صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت خدمات رسانی بهتر شرکت ها را به دو دسته نوپا و غیر نوپا تقسیم بندی کرده است.
لیزینگ محصولات دانش بنیان:
در صورتی که کارگزاران مرکز فن بازار ملی ایران، توانمندی خریداران محصول و فروشندگان را تایید کنند، شرکت های دانش بنیان می توانند از این مزایا استفاده کنند.
کسری خدمت نظام وظیفه:
هر شرکتی که در اظهارنامه مالیاتی آن فروش کالاها و خدمات دانش بنیان ثبت شده باشد، می تواند ازیک نفر سهمیه کسری نظام وظیفه برخوردار باشد.
دوره های آموزشی:
معاونت علمی و فناوری به منظور آموزش و توانمند سازی مدیران و کارآفرینان، دوره آموزش برگزار می کند.این دوره ها در حوزه کسب و کار و با تخفیف 60 درصدی برگزار می شود.
مزایای شرکت دانش بنیان تنها فرصتی برای رونق کسب و کار است؛ بدین امید که این فرصت برای تمامی شرکت ها و موسسات ذی نفع ایجاد گردد.از جمله شاخص های عمومی این است که حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت بایستی حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند.
• شرایط لازم برای ثبت شرکت های دانش بنیان :
اعضای هیات مدیره باید :

  • دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
  • حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • حداقل دارای 3 سال سابقه فعلیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
  • حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت، ناشی از فروش فناوری، کالا و یا خدمات دانش بنیان ( شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان) آن شرکت از طریق قرارداد باشد.
  • سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت، حداقل 6 ماه باشد.

• مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان :
_ تصویر آگهی روزنامه رسمی شرکت
_ فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیات مدیره شرکت
_ آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا
_ آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
_ کپی مدارک تحصیلی اعضاء و مؤسسین
_ فتوکپی اظهارنامه یا شرکت نامه شرکت دانش بنیان
_تصویراساسنامه شرکت
_ رزومه شرکت
• چگونگی ایجاد شرکت های دانش بنیان :
دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی پس از تصویب امکان تاسیس شرکت های دانش بنیان در آیین نامه مالی و معاملاتی خود در هیأت امنا، می توانند شروع به تشکیل شرکت های دانش بنیان نمایند.هر شرکت دانش بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضای هیات علمی و تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی تاسیس خواهد شد و یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضای هیأت علمی پیشنهاد می شود. دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی به صورت های زیر می توانند در شرکت های دانش بنیان سهام دار باشند :
– به جهت اعتبار دانشگاه یا واحد پژوهشی، بخشی از سهام شرکت دانش بنیان به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی می شود.( حداقل 5%)
– به دلیل استفاده از مورد یا موارد مشخصی از یافته های پژوهشی دانشگاه یا واحد پژوهشی در شرکت بخشی از سهام شرکت با توافق سهامداران دانشگاه یا واحد پژوهشی و دیگر سهامداران حقیقی یا حقوقی ( به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی می شود). در هر مورد استفاده بنا بر ارزش موضوع استفاده شده، سهام مربوطه می تواند از 1 تا 100 درصد باشد.
– به علت سرمایه گذاری مستقیم دانشگاه، بخشی از سهام شرکت دانش بنیان به نام دانشگاه است.( درصد متناسب با میزان سرمایه گذاری است).
– به جهت خدمات دیگری که دانشگاه به شرکت دانش بنیان ارائه می دهد، بخشی از سهام به نام دانشگاه می شود.(متناسب با میزان خدمات).
– اگر شرکت دانش بنیان دولتی باشد، بدون نیاز به ارائه هیچ خدماتی حداقل 50 درصد سهام به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی است.
– هر دانشگاه در سال نخست می تواند یک شرکت مادر تخصصی راه اندازی کند.
– ایجاد این شرکت ها با همکاری شهرداری ها یا مشارکت دانشگاه های منطقه در اولویت می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
مرکز تخصصی نیک ، با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت طرح صنعتی، ثبت اختراع و .. خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.