خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد قوانین شرکت های خارجی در ایران ، مدارک و اسناد مورد نیاز ، ضوابط و قوانین و موارد مربوط به آن توضیح دهیم .
چنانچه برای آگاهی بیشتر از ثبت شرکت های خارجی ، الزامات آن و قواعدی که باید از آن پیروی کنند ، تا انتها مقاله را مطالعه کنید .

کلیات قوانین شرکت های خارجی در ایران

به طور کلی شرکت های خارجی برای آن که در ایران به ثبت برسند باید از قواعد و قوانینی پیروی کنند چنانچه در مجموع بر این قوانین سه دسته مسئله وارد است که در اینجا بیشتر توضیح خواهیم داد.

1) قانون ایران برای این نوع از شرکت ها چقدر شخصیت حقوقی قائل است .

۲) قانون ایران چه حقوقی برای آن ها قائل خواهد بود .

۳) براساس چه قانونی بر آن ها حکم خواهد شد .

قوانین شرکت های خارجی در ایران

1) شناسایی شخصیت حقوقی شرکت های خارجی :

طبق ماده 3 قانون شرکت ها برای اینکه شخصیت حقوقی شرکت خارجی در ایران شناخته شود ، اول باید در کشور خودش شرکت قانونی داشته باشد و بعد در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت برسد ، در غیر اینصورت اگر قاعده های بالا رعایت نشد ، شرکت از دید قانون ایران باطل می شود .
ماده 220 ق . تجارت ایران برای شرکت هایی عمل شخصیت حقوقی قائل است ولی این قاعده برای شرکت های خارجی نمی باشد و شخصیت حقوقی برای شرکت های خارجی زمانی درست است که این شرکت ها در کشوری که ایجاد شده اند ، شخصیت حقوقی داشته باشند .

در ایران نیز شناسایی شرکت خارجی از راه انعقاد قراردادهای سیاسی و تجاری انجام می شود مانند ماده 9 قرارداد اقامت میان ایران و بلژیک که مقرر شده شرکت های تجاری و صنعتی که براساس یکی از قوانین طرفین تاسیس شده اند و مقر اصلی آن ها در یکی از کشور ها بوده است و تابعیت ، کشور شناخته می شود و شخصیت حقوقی اش در خاک و کشور یکی از طرفین مشخص خواهد شد.
در اصل 81 قانون اساسی ایران گفته شده که : ارائه امتیاز تشکیل شرکت ها و موسسات در کارهای تجاری و صنعتی و کشاورزی و معدن ها و خدمات به خارجی ها ممنوع خواهد بود .

دلایل ممنوعیت ثبت شرکت های خارجی  

  • شرکت های خارجی که با دولت ایران قرارداد انعقاد کرده اند ، می توانند جهت انجام امور قانونی و فعالیت خود طبق ماده 3 قانون ثبت شرکت ها به ثبت شعبه شرکت خارجی  بیانجامد .
  •  ممنوعیت ثبت شرکت خارجی فقط در صورتی صحیح است که شرکت خارجی بخواهد در ایران به فعالیت های صنعتی و تجاری و کشاورزی و خدمات بپردازد مثلا شرکت خارجی و ایرانی در خارج باهم قرارداد انعقاد می کند .
    برای اجرای آن پیش دادگاه ایرانی مراجعه کرده ولی تا زمانی که خود را ثبت نکرده دارای شخصیت حقوقی نمی شود و نمی شود که جداگانه از شرکاء اقامه شکایت کند .

2) حقوق شرکت های خارجی در ایران

وقتی که به عنوان یک شرکت شخصیت حقوقی در ایران به رسمیت رسیده یعنی که این شرکت از همه حق و حقوق که برای خارجی ها می باشند ، برخوردار خواهند یود که عبارتند از :

1) شرکت خارجی نمی تواند از حقوق زیادی در ایران برخوردار باشد ولی در کشورش در حد اساسنامه است .

۲) شرکت خارجی نمی تواند از حقوق اشخاص حقیقی بهره مند باشد مثل حقوق خانوادگی .

3) قانون های حاکم بر شرکت خارجی

قرارداد شرکت ها طبق قوانین باید یا طبق قانون ایران باشند یا که تابع قانون خارج برای این که شرکت به درستی تشکیل شده باید تشکیلات سازمانی آن براساس قانون باشد و نحوه کار و فعالیت آن نیز اصلاح گردد .

شرکت های اشخاص

شرکت های اشخاص دارای دو ویژگی زیر می باشند : 

1) در بیشتر مواقع از قرارداد شرکاء پیروی می کنند .

۲) در آن شخصیت شرکاء اهمیت زیادی دارد و قرارداد شرکت نیز به خود شریکان بستگی دارد مانند این است که در شرکت تضامنی اهمیت به شخصیت شرکاء زیاد است .

دلایل اهمیت شرکاء در شرکت تضامنی :

  • مسئولیت همه شرکاء تضامنی است .
  • در شرکت مختلط غیر سهامی اهمیت شرکاء زیاد است چون ، مسئولیت همه شرکاء تضامنی نیست و سهم الشرکه شرکاء نیز بدون موافقت آن ها انتقال پیدا نمی کند .
    از جمله قواعد این نوع از شرکت ها به 2 دسته زیر می باشد بعضی قواعد مخصوص هر یک از اینا می باشد و برخی از قواعد میان این شرکت ها یکسان است و قابل اعمال نیز می باشد .

سامانه ثبت شرکت نیک

 

 

راهنما قوانین شرکت های خارجی در ایران

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از قوانین ثبت شرکت های خارجی در ایران و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .