خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مطلب قصد داریم در مورد فواید ثبت شرکت سهامی خاص ، الزامی بودن ثبت شرکت و عدم ثبت شرکت سهامی و آثار آن به طور کامل توضیح دهیم چنانچه متقاضیان ثبت شرکت سهامی خاص پیش از ثبت قانونی این مقاله را مطالعه نمایند .
شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند .

در شرکت‌ های سهامی خاص ، همانند شرکت با مسئولیت محدود و بر خلاف شرکت تضامنی ، مسئولیت هر یک از سهام داران در مورد بدهی و زیان های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌ گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف کنند .

در این شرکت ، مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکاء آن کمتر از شرکت سهامی عام است و در این گونه شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در بدو امر 35 % از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده شود .
شرکت های سهامی خاص نسبت به مسئولیت محدود دارای اعتبار بیشتری بوده و اغلب برای افرادی که امور بازرگانی ، عمرانی ، شرکت های بیمه ، تولیدی و … انجام می دهند مناسب است .

اخذ وام برای شرکت های سهامی خاص بسیار راحت تر بوده و معمولاً تا سقف ده برابر سرمایه شرکت امکان اخذ وام و اعتبارات از بانک ها یا موسسات مالی امکان پذیر است .
برخلاف شرکت های سهامی عام ، تشریفات تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص ساده است و به همین دلیل ، تاسیس این نوع شرکت بیشتر از سایر انواع شرکت ها مورد استقبال قرار گرفته است .

فواید ثبت شرکت سهامی خاص

آشنایی با فواید ثبت شرکت سهامی خاص

با ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها می توان از مزایای ذیل استفاده نمود :

استفاده از وجوه تادیه شده به نام شرکت در شرف تاسیس : به موجب ماده 22 لایحه ، ” استفاده از وجوه تادیه شده به نام شرکت های سهامی در شرف تاسیس ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت و یا در مورد مذکور در ماده 19 .”
البته به موجب تبصره 3 ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار ، استفاده از وجوه تادیه شده پس از تایید تکمیل فرایند عرضه عمومی ، توسط سازمان بورس امکان پذیر است ، یعنی سازمان بورس تایید کند که پذیره نویسی به طور صحیح و کامل انجام شده است .

صدور ورقه سهم یا گواهی نامه موقت سهم : به موجب ماده 28 لایحه ، ” تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ، ممنوع است و در صورت تخلف ، امضاء کنندگان مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود “.
بعد از این که شرکت به ثبت برسد به خریداران سهام شرکت ، ورقه تعهد سهم داده می شود اما پس از ثبت ، ورقه سهم یا گواهی نامه موقت سهم داده می شود .

تبدیل سهامی خاص به عام :

به موجب ماده 278 لایحه ، ” برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام باید حداقل 2 سال تمام از تاریخ تاسیس و ثبت شرکت گذشته باشد “.

عدم ثبت شرکت سهامی

عدم ثبت شرکت سهامی و آثار آن

شخصیت حقوقی شرکت سهامی ، بدون نیاز به ثبت ایجاد می شود اما تداوم شخصیت حقوقی شرکت سهامی منوط به ثبت است و به موجب ماده 19 لایحه ، هر گاه شرکت سهامی عام تا شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه ماده 6 لایحه ثبت نشود ، هر یک از پذیره نویسان یا موسسین می توانند از مرجع ثبت شرکت ها تقاضا کنند که گواهی عدم ثبت شرکت صادر و آن ها به بانک مراجعه و وجوه پرداختی و تعهدنامه خود را دریافت نمایند .

هر گونه هزینه انجام شده نیز بر عهده موسسین می باشد که به نظر می رسد شروع تاریخ 6 ماه در شرکت سهامی خاص از تاریخ تشکیل شرکت باشد .
به عقیده دکتر اسکینی با جمع مواد 19 لایحه و تبصره 4 ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار ، وجوه گردآوری شده باید ظرف پانزده روز از تاریخ عدم تکمیل فرآیند عرضه عمومی به صاحبان آن مسترد شود.

الزامی بودن ثبت شرکت و ضمانت اجرای عدم ثبت شرکت

مهلت ثبت شرکت : حداکثر شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه
مراجعه به مرجع ثبت شرکت ها : هر یک از موسسین یا پذیره نویسان
مرجع صدور گواهی عدم ثبت شرکت : مرجع ثبت شرکت ها
مراجعه موسسین و پذیره نویسان به بانک : استرداد تعهدنامه + وجوه پرداختی
هزینه های تاسیس در صورت عدم ثبت : بر عهده موسسین

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای فواید ثبت شرکت سهامی خاص

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر در مورد فواید ثبت شرکت سهامی خاص و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .