خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

مجامع عمومی صاحبان سهام در شرکت های سهامی عبارتند از :
1) مجمع عمومی موسس
2) مجمع عمومی عادی
3) مجمع عمومی فوق العاده
وظایف مجمع عمومی موسس طی مقالات پیشین ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این مقاله ، به بررسی وظایف مجمع عمومی عادی می پردازیم.
مجمع عمومی عادی یا سالانه با حضور سهام داران شرکت، باید حداقل سالی یک بار تشکیل شود، البته بعضی از شرکت ها در اساسنامه خود، روز تشکیل مجمع عمومی سالیانه را معین می نمایند . مثلاَ اول خرداد ماه هر سال را انتخاب می کنند و قید می نمایند چنانچه روز مزبور مصادف با تعطیل عمومی شد، مجمع عمومی روز بعد تشکیل خواهد شد. این مجمع توسط هیئت مدیره دعوت می شود. در صورتی که هیئت مدیره به این وظیفه قانونی عمل ننماید وظیفه تشکیل مجمع عمومی عادی بر عهده بازرس یا بازرسان شرکت محول شده است . در نهایت چنانچه هیئت مدیره و بازرس شرکت نسبت به انجام این وظیفه قانونی اقدام ننمایند، مجمع عمومی عادی می تواند بر اساس دعوت دارندگان بیش از پانزده درصد سرمایه شرکت تشکیل شود.

  • حد نصاب برای تشکیل مجمع عمومی عادی

در مجمع عمومی عادی، حضور دارندگان اقلاَ بیش از نصف سهامی که حق رای دارند، ضروری می باشد. هر گاه در اولین دعوت ، حد نصاب مذکور حاصل نشد، مجمع عمومی عادی برای بار دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر عده از صاحبان سهامی که حق رای دارند؛ رسمیت می یابد و تصمیمات لازم نسبت به کلیه امور شرکت به جز آنچه که در صلاحیت مجامع عمومی موسس و فوق العاده است، اتخاذ خواهد نمود. مشروط بر آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد. ( مواد 86 و 87 ل. ا. ق. ت )

  • وظایف مجمع عمومی عادی در ثبت و اداره شرکت سهامی عام

1- رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه امور جاری شرکت غیر از آنچه که در صلاحیت مجامع عمومی موسس یا فوق العاده می باشد.
2- رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان دوره مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت و صورت حساب دوره عملکرد و سالیانه شرکت. رسیدگی مزبور پس از استماع گزارش مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت میسر خواهد بود.
3- انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان
هیئت مدیره از طرف مجمع عمومی عادی انتخاب می شود. مدت خدمت آن ها حداکثر دو سال خواهد بود و همچنین مجمع عمومی عادی در هر سال یک یا چند بازرس را انتخاب می کند تا طبق مقررات به وظایف خود عمل نمایند. البته پس از پایان مدت خدمت ، انتخاب مجدد مدیران و بازرس یا بازرسان بلامانع است.
4- تصویب ترازنامه و دستور تقسیم سود بین صاحبان سهام
5- تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال بعد در آن انتشار خواهد یافت.

  • محدودیت ها و اختیارات مجمع عمومی عادی

به موجب ماده 94 ل. ا. ق. ت : ” هیچ مجمع عمومی ای نمی تواند، تابعیت شرکت را تغییر دهد و یا هیچ اکثریتی نمی تواند بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید “.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
تمرکز ما بر روی ارائه خدمات با کیفیت و جذب رضایت کامل مشتریان گرامی می باشد.