خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص ، سهام این شرکت ها ، مراحل و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام در این شرکت ها توضیح دهیم .
جهت ثبت تغییرات شرکت و اعمال نقل و انتقال سهام با توجه به اینکه سهام را به انواع مختلف تقسیم نموده اند ، لازم  است قبل از آن که در مورد نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص توضیحاتی داده شود برای آشنایی ذهن خوانندگان ابتدا به سهام و انواع آن اشاره ای داشته باشیم و سپس به بحث بپردازیم .

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص

مفهوم سهام و انواع آن

سهام جمع سهم است به معنای برگ رسید و به مبلغی از سرمایه یک کارخانه یا شرکت گفته می شود .
سهم به معنای بهره ، نصیب و حظ آمده است چنانچه در واقع سهام به معنای حصه مشارکت در هر نوع مشارکت و دارایی مشترک گفته می شود و همچنین به معنی حصه شریک در مال مشترک و سندی است که حکایت از مالکیت حصه معین در شرکت تجاری به نام شرکت سهامی کند و صاحب سهم از تمام مزایای مقرر در اساسنامه شرکت استفاده می کند .

انواع سهام عبارت است از :

  1. سهام با نام
  2. سهام بی نام
  3. سهام موسس یا انتفاعی
  4. سهام ممتاز

روش نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص

روش نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص

قابلیت نقل و انتقال سهم از حقوق غیر مالی و اوصاف سهم می باشد .
به موجب ماده 41 لایحه قانون تجارت ، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام قابل اعمال محدودیت نیست و سهامداران آزادانه می توانند سهام خود را منتقل کنند اما در شرکت سهامی خاص با توجه به مفهوم مخالف ماده 41 لایحه ، می توان انتقال را منوط به موافقت مدیران یا اساسنامه یا مجامع عمومی نمود .
توجه شود که سهام وثیقه مدیران در ماده 114 لایحه ، قابل نقل و انتقال نمی باشد .

اعمال محدودیت نقل و انتقال در ماده 41 لایحه ، به معنای سلب حق انتقال نمی باشد بلکه فقط می توان انتقال را منوط به موافقت مراجع حاضر در شرکت نمود .
در صورتی که شرکت سهامی خاص ، نقل و انتقال سهام را با محدودیت مواجه کند و مدیران و مجامع عمومی با نقل و انتقال سهام موافقت نکنند ، تنها راه برای خروج سهام دار از شرکت باز خرید سهام می باشد .

در این صورت سرمایه شریک به او پرداخته می شود و سرمایه شرکت به میزان سهم شریک خارج شده کاهش پیدا می کند ، مثلاً اگر سرمایه شرکت 120 میلیون باشد و سرمایه شریکی که متقاضی خروج است 30 میلیون باشد ، 30 میلیون به او پرداخت شده و سرمایه شرکت به 90 میلیون کاهش پیدا می کند .
باز خرید سهام با ممنوعیت خرید سهام توسط شرکت که در ماده 198 لایحه عنوان شده متفاوت است .

به عقیده دکتر پاسبان ، نمی توان در اساسنامه انتقال مالکیت از طریق ارث را منوط به رضایت دیگر سهام داران و مدیران نمود اما می توان در اساسنامه ، انحلال شرکت از سوی هر یک از سهامداران یا بخش معینی را در صورت ورود قهری ورثه سهامداران بر اثر فوت صاحب سهم ، پیش بینی نمود .
بنابراین در شرکت سهامی عام ، آزادی مطلق در نقل و انتقال و در سهامی خاص ، امکان اعمال محدودیت وجود دارد .

مراحل و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی  عام و خاص

مراحل و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی  عام و خاص

  • ( اگر طبق اساسنامه بر عهده ی هیئت مدیره باشد )
  • تشکیل جلسه هیئت مدیره
  • تنظیم صورتجلسه که به امضای اعضای هیئت مدیره و امضاء خریداران و فروشندگان سهام رسیده باشد .
  • فتوکپی شناسنامه سهام داران جدید
  • برگ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور ( قسمت مالیات بر شرکت ها )
  • فهرست صاحبان سهام قبل و بعد از نقل و انتقال سهام

مدارک بعد از تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه ، تحویل اداره ثبت شرکت ها خواهد شد و چنانچه جلسه هیئت مدیره با اکثریت اعضاء تشکیل شده باشد ، رعایت مفاد اساسنامه در خصوص ، حد نصاب ضروری است .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص

شما میتوانید جهت آگاهی بیشتر در مورد نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام و خاص و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .