خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

همان طور که می دانیم، شرکت تضامنی از انواع شرکت های تجاری شخصی می باشند که مسئولیت اعضاء در آن نامحدود می باشد. این شرکت، شرکتی است که بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی و برای انجام امور تجاری تشکیل می شود.

در این شرکت ها اگر دارایی و اموال شرکت برای پرداخت تعهدات و دیون شرکت کفایت ننماید، هر کدام از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت می باشند. به عبارت دیگر در صورت بروز مشکلات مالی و ایجاد بدهی بیش از سرمایه، هر یک از آنان به تنهایی در مقابل طلبکاران و اشخاص ثالث برای پرداخت تمام مطالبات آنان مسئول می باشد.

  • نام شرکت تضامنی

نام شرکت تضامنی معمولاَ معرف اعتبار و موقعیت شرکت است که اسم مخصوص نامیده می شود و از آن لحاظ که معرف اشخاصی است که ضامن تعهدات شرکت می باشند ، دارای اهمیت می باشند. گفتنی است ، هر قدر اعتبار اشخاص زیادتر باشد اعتبار شرکت نیز به همان نسبت بهتر خواهد بود.
همان طوری که در ماده 116 قانون تجارت تصریح گردیده و به آن اشاره شده و در ماده 117 قانون مزبور قید شده است که :
” در اسم شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود “. بنابراین نام شرکت تضامنی وذکر اسامی یکی از شرکاء یا همه آن ها گویای وضعیت خاص و ممتاز شرکت است که بر اساس تضامن قرار داده شده و در هر حال هر یک از شرکاء به تنهایی مسئول تادیه قروض و دیون و تعهدات شرکت می باشند و از وجوه امتیاز شرکت های تضامنی این است که هر گاه به واسطه ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء دچار نقصان گردد تا موقعی که این کمبود جبران نشود منافع شرکت بین شرکاء تقسیم نخواهد شد.
در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ” و شرکاء ” یا ” و برادران ” قید شود.
البته قانونگذار برای فقدان هیچ یک از شروط فوق الذکر ضمانت اجرایی اعم از مدنی یا کیفری پیش بینی ننموده است.
نکته دیگر اینکه هر گاه بر اثر ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء کسر گردد می توان شرکاء را ملزم نمود که بیش از آنچه در شرکتنامه قید گردیده سرمایه خود را افزایش دهند و در حقیقت آن را تکمیل نمایند.
به موجب مفاد “دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی”  در انتخاب نام شرکت می بایست شرایط ذیل لحاظ گردد :
– با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
– تکراری نبوده و قبلاَ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده باشد.
– دارای اسم خاص باشد.
اسم خاص اسمی است که تنها به یک فرد یا شیء اشاره دارد و همه را شامل نمی شود. اسم های خاص را به چهار دسته می توان تقسیم کرد :
اسم مخصوص انسان ها : مانند “مهتاب” و” سهراب ”
اسم مخصوص حیوان ها : مانند شبدیز و رخش
اسم مخصوص اماکن مختلف جغرافیایی مانند ” بوشهر ”
اسم مخصوص اشیایی که بیشتر از یکی نیستند : مانند ” کوه نور ”
نکته : اسم خاص را جمع نمی بندند ، مگر در مواردی که مقصود از آن امثال یا مانند و نوع باشد. مانند ایران در کنار فردوسی ها و سعدی ها پرورده است که مقصود همان فردوسی و سعدی و حافظ است.
– دارای ریشه فارسی باشد . واژگان انتخابی می بایست در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشد.
– لاتین نباشد.
–  اسم شرکت باید سه سیلاب باشد.
–  اگر نام شما نیاز به مجوز از سازمان هایی دارد حتما قبل از تعیین نام باید مجوز های لازم را اخذ نمایید.
سوالات خود را از ما بپرسید.
مشاورین ثبت نیک ، از نخستین گام های ثبت شرکت همراه و مشاور شما خواهند بود.