خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم به مقایسه شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود ، تعریف شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود و موارد مربوط به آن بپردازیم .
چنانچه جهت ثبت شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود بهتر است به وجوه تفاوت میان این دو آشنایی داشته باشید .

مقایسه شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود

شرکت سهامی خاص

شرکتی است بازرگانی ( ولو اینکه موضوع عملیات آن ، امور بازرگانی نباشد ) که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است .
تعداد سهام داران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود .

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط به میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است و همچنین در نام شرکت باید عبارت ” با مسئولیت محدود ” قید شود .

فایده ای که شرکت های با مسئولیت محدود دارند ، این است که شرکت های سهامی غالبا احتیاج به سرمایه های مهم دارند و ناچار هستند شریک بیشتری داشته باشند .

به این جهت مقررات زیادی درباره آن ها وضع شده که رعایت تمام آن ها از عهده اشخاصی که می خواهند شرکاء محدودی داشته باشند خارج است .
بر عکس ، شرکت های با مسئولیت محدود از این قیود تا اندازه ای آزاد هستند که این گونه شرکت ها اغلب از اشخاصی تشکیل می شوند که با یکدیگر دوست و یا همکار هستند و همچنین در ممالک خارج هم ، گر چه گاهی اتفاق می افتد که شرکت با مسئولیت محدود دارای شرکاء زیادی باشد ولی اکثرا شرکاء محدود و انگشت شمار می باشند .

 

مقایسه شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود

  • در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل ۲ نفر و در شرکت سهامی خاص ، تعداد سهامداران حداقل ۳ نفر می باشد .
  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ، یک میلیون ریال است .
  • در شرکت سهامی خاص ، حداقل ۳۵% سرمایه باید نقداً در یکی از شعب بانک ها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و ۶۵% در تعهد سهامداران باشد.
    در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیرعامل شرکت شده و مدیرعامل ، اقرار به دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد .
  • انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص ، اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود ، اختیاری است .
  • مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شود و همچنین ممکن است که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند .
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار در شرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکاء الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود ، اختیاری است .
  • شرایط احراز حد نصاب در مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص سهل تر و در شرکت با مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد .
  • مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص ، توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس و دو نفر ناظر و یک منشی که از بین سهامداران انتخاب می شوند اداره می گردد.
    در شرکت با مسئولیت محدود ، اداره مجامع عمومی شرکت توسط هیئت نظار درصورتی خواهد بود که تعداد شرکاء آن از 12 نفر بیشتر باشد .
  • در شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود ، افزایش سرمایه ، اختیاری است .
  • سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت ، مسئول قروض و تعهدات می باشند .
  • مدیران در شرکت سهامی خاص ، الزاماً بایستی سهامدار بوده یا تعهدات سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه و به صندوق شرکت بسپارند .
    مدیران در شرکت با مسئولیت محدود ، به صورت مؤظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .
  • تقسیم سود در شرکت سهامی خاص ، به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .
  • حق رأی در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .
  • تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد و شرکاء در این خصوص دارای مسئولیت می باشند .
    لیکن تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناس رسمی دادگستری خواهد بود .
سامانه ثبت شرکت نیک

راهنمای مقایسه شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود

شما میتوانید جهت آشنایی و مقایسه شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .