خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

یکی دیگر از شرکت های تجاری ، شرکت مختلط غیرسهامی است. این شرکت ترکیبی است از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود. با این توضیح که یک یا چند نفر از شرکا در قبال اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی اند و عده ای دیگر از شرکا، مسئولیتشان محدود به آورده آن هاست. در حقوق ما، هیچ یک از شرکای این شرکت ، چه ضامن و چه غیرضامن ، تاجر تلقی نمی شوند. به علاوه شرکای غیرضامن ، به عنوان شریک ، نه حق اداره کردن شرکت را دارند و نه اداره امور شرکت از وظایف آنان به شمار می رود. ماده 141 قانون تجارت ، شرکت مختلط غیر سهامی را این گونه معرفی می نماید :
شرکت مختلط غیرسهامی ، شرکتی است که برای امور تجاری ، تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود ، بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن ، مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذاشته و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط ) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.
نکته : بهتر است کلمه ” غیر سهامی ” نیز در آن ذکر شود تا تمیز آن از شرکت مختلط دیگر آسان باشد.

  • تشکیل شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی ، حداقل از دو نفر شریک تشکیل می شود که یکی از آن ها دارای مسئولیت تضامنی و دیگری دارای مسئولیت محدود است. لازم نیست هیچ یک از شرکا اهلیت تجاری داشته باشند و همان طور که گفته شد، هیچ یک از آن ها تاجر محسوب نمی شوند. بنابراین، یک شخص حقوقی غیر تاجر ( سازمان دولتی دارای شخصیت حقوقی مستقل ) می تواند شریک در یک شرکت مختلط باشد.
قانون تجارت برای تشکیل سرمایه شرکت حداقلی معین نکرده است و بنابراین ، سرمایه شرکت می تواند هر مبلغی باشد. علت این امر این است که شرکت دارای شریک تضامنی است و شریک تضامنی تا دینار آخر دارایی خود مسئول پرداخت دیون شرکت است. به همین دلیل ، شریک ضامن اصولاَ می تواند فقط فعالیت خود را به شرکت بیاورد، هر چند در عمل همیشه مبلغی پول یا مال دیگر را به عنوان آورده به شرکت می آورد.

  • اداره شرکت مختلط غیرسهامی

به موجب ماده 144 قانون تجارت : اداره شرکت مختلط غیرسهامی به عهده شریک یا شرکای ضامن می باشد و حدود اختیار آن ها همان است ، که در مورد شرکای تضامنی مقرر است. و نیز به موجب ماده 145 قانون تجارت : شریک با مسئولیت محدود ، نه به عنوان شریک ، حق اداره کردن شرکت را دارند ، نه اداره امور شرکت از وظایف اوست. بنابراین ملاحظه می شود که مدیریت شرکت های مختلط غیرسهامی به عهده شریک یا شرکای ضامن است و شرکای با مسئولیت محدود از اداره کردن چنین شرکتی ممنوع هستند.
برخی از وظایف مدیران شرکت های مختلط غیرسهامی به قرار ذیل است : به ثبت رسانیدن شرکت در اداره ثبت شرکت ها ( ماده 195 قانون تجارت ) و پیگیری مراتب تا انتشار آگهی تاسیس شرکت برای اطلاع عموم ، اجرای مفاد شرکت نامه و اساسنامه و مصوبات شرکا در مواردی که تراضی تمامی شرکا ضروری است ، نظارت بر گردش امور مالی شرکت ، تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل ، منظور نمودن هر ساله یک بیستم از سود خالص شرکت به عنوان اندوخته قانونی ، تقسیم سود قابل تقسیم در پایان سال مالی شرکت و انجام کلیه امور و نمایندگی های مربوط به شرکت طبق مقررات قوانین تجارت و قوانین مالی و مفاد شرکت نامه و اساسنامه.

  • مدارک لازم برای ثبت شرکت:

1- یک نسخه مصدق از شرکت نامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه (اگر باشد)
3- اسامی شرکت یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند.
بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی، می بایست خلاصه ای از شرکتنامه در روزنامه ی رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار درج گردد.
ثبت شرکت نیک
( مجری انواع ثبت شرکت )