خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

امروزه مسائل ثبتی از موضوعات اساسی اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد ، لذا برای آگاهی بیشتر علاقمندان مسائل ثبتی در این مقاله ضمن توضیحاتی راجع به نکات اساسی در ثبت شرکت ، مراحل ثبت شرکت به طور کامل مورد شرح قرار گرفته است و امید است که مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد چنانچه پیش از اقدام به ثبت شرکت بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا با صفر تا صد مراحل ثبت شرکت و مدت زمان آن آشنا شوید .

گام به گام مراحل ثبت شرکت

شرکت تجاری ، قراردادی است که به موجب آن دو یا چند نفر توافق می کنند سرمایه مستقلی را که از جمع آورده های آن ها تشکیل می شود ، ایجاد کنند و به موسسه ای که برای انجام مقصود خاصی تشکیل می گردد ، اختصاص دهند و در منافع و زیان های احتمالی حاصل از به کارگیری سرمایه سهیم شوند .
مهم ترین مزیت ثبت شرکت این است که شما یک فعالیت رسمی و قانونی خواهید داشت و اعتبار بیشتری هم کسب می کنید و فعالیت های آن تحت نظر و کنترل قانون قرار می گیرد و تردید افراد حقیقی و حقوقی برای شروع یک همکاری جدید از بین خواهد رفت .

مراحل ثبت شرکت

فواید ثبت شرکت

  •  با ثبت یک شرکت تمام جزییات از جمله میزان سرمایه ، تعداد سهام و … به صورت مکتوب و قانونی در اساسنامه شرکت و مابقی اسناد قید می شود .
    چنانچه مشکلی بین اعضا و اشخاص ثالث پیش بیاید ، روند حل اختلاف بسیار ساده تر از زمانی است که شراکت شخصی باشد .
  • ثبت شرکت به افراد این اعتبار و قدرت را می دهد که در مناقصات و مزایدات جاری مملکت شرکت نمایند .
  •  افرادی که تمایل دارند تحت نام برند های بزرگ و معروف به فعالیت خود رونق ببخشند ، باید بدانند که برند های معتبر اغلب با شرکت های ثبت شده اند و دارای اعتبار قانونی هستند که قرارداد همکاری امضا می کنند و در حقیقت اخذ نمایندگی از سایر شرکت ها ، منوط بر ثبت شرکت می باشد .
  • مسئولیت مالی و حقوقی تمام فعالیت های یک شخص حقیقی به عهده خود شخص خواهد بود ، در صورتی که در شرکت ثبت شده تمام اعضا هیئت مدیره و شرکاء درباره همه اعمال شرکت در برابر اشخاص ثالث مسئولیت داشته و ملزم به پاسخگویی در برابر آن قانونی هستند .
    بنابراین همه مسئولیت ها به عهده یک نفر نخواهد بود که این موضوع به نفع تک تک شرکاء و از طرفی اشخاص طرف معامله با شرکت نیز خواهد بود و موجب اطمینان بیشتر اشخاص و شرکت ها جهت تعامل با شرکت ثبت شده خواهد شد .
  • در بسیاری از موارد امتیازات و اعتبارات دولتی در اخذ انواع وام های بانکی و مجوز هایی که برای انجام فعالیت های مختلف الزامی است تنها مختص شرکت های ثبت شده می باشد و اشخاص حقیقی از چنین مزایایی بی بهره هستند .

قانون ثبت شرکت های تجاری در ایران

قانون ثبت شرکت ها در 11 / 3 / 1310 به تصویب رسید و هدفش وضع مقرراتی برای ثبت شرکت های موجود و تطبیق آن ها با مقررات قانون تجارت بود و پاره ای از مواد آن در 30/ 12 / 1362 اصلاح گردید .

در مورد ثبت انواع شرکت ، قوانین و آیین نامه های دیگری نیز به تصویب رسیده است که از آن جمله می توان به این قوانین اشاره کرد :

قانون حق الثبت شرکت های بیمه ( مصوب 6/ 9/ 1310 ) نظامنامه اجرای قانون ثبت شرکت ها ( مصوب 2 / 3/ 1310 ) و طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکت ها ( مصوب شهریور 1340 ، راجع به تغییر نام ” اداره ثبت شرکت ها و علائم تجاری و اختراعات ” به ” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ” ) .
البته قانونی که برای اولین بار راجع به شرکت های تجاری وضع شد ، قانون تجارت ( مصوب 13/ 2/ 1311) است که هنوز هم پس از گذشت حدود شصت سال ، اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می دهد و باب سوم آن به شرکت های تجاری اختصاص دارد .

( مواد 20 لغایت 222 ) مبحث اول باب مزبور که راجع به شرکت های سهامی است ، بعدا به موجب لایحه قانونی و اصلاح قسمتی از قانون تجارت ( مصوب 24/ 12 / 1347) تغییر یافت .
این لایحه قانونی متضمن سیصد ماده است که ابتدا برای مدت دو سال به طور آزمایشی اجرا و سپس به طور قطعی تصویب شد ، اما سایر شرکت های تجاری تابع قانون تجارت 1311 باقی ماندند . قانونی که بسیار قدیمی است و باید با توجه به تحولات حقوق تجارت در سراسر دنیا و نیز تغییرات عمیقی که در قوانین تجاری دنیا به عمل آمده ، اصلاح شود .

حداقل سن برای ثبت شرکت

حداقل سن برای ثبت شرکت 18 سال است و در قرارداد شرکت مثل همه عقود و قرارداد ها باید شرایط عمومی صحت عقود رعایت شود که عبارتند از : اهلیت ، قصد و رضا ، معین بودن موضوع ، قانونی بودن جهت و هدف شرکاء شرکت که باید اهلیت انجام دادن معامله را داشته باشند .
منظور از اهلیت ، مطابق ماده 211 قانون مدنی ، این است که شریک ، بالغ و عاقل و رشید باشد .

تعداد شرکاء

شرکت ها چه در حقوق مدنی و چه در حقوق تجارت ایران ، در صورتی ایجاد می شود که حداقل دو نفر در ایجاد آن سهیم باشند و برخلاف آنچه در حقوق بعضی کشورها نظیر فرانسه وجود دارد ، در حقوق ایران شرکت تک شریک وجود ندارد .
در حقوق مدنی شرکت جز با همکاری حداقل دو نفر به وجود نمی آید اما در حقوق تجارت ، وضع قدری متفاوت است چنانچه شرکت سهامی با همکاری سه نفر تشکیل می شود . ( ماده 3 لایحه قانونی 1347) .

این امر نیز در صورتی است که از نوع سهامی خاص باشد ، در غیر این صورت در مورد شرکت های سهامی عام ، شرکت تشکیل نمی شود مگر با همکاری حداقل پنج نفر سهامدار که در هیچ یک از انواع شرکت ها ، حداکثر شرکاء به تعداد به خصوصی محدود نیست و حتی تعداد شرکاء بعضی از شرکت های سهامی ممکن است به هزاران نفر برسد .

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت هر شرکت که در بند ۲ اساسنامه آن قید می گردد ، نشان دهنده هویت و اهدافی است که آن شرکت برای آن منظور تشکیل شده است .
شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد و به این جهت اصولا کلیه شرکت ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند .

موضوع و هدف قرارداد باید مشروع و قانونی باشد ، بنابراین از نظر قانون نمی توان برای یک امر غیرقانونی یا نامشروع قرارداد وضع نمود .
لازم به توضیح است که آنچه در موضوع فعالیت شرکت اهمیت دارد ، فعالیت واقعی شرکت ملاک صحت یا بطلان آن است مانند موردی که شرکت برای انجام دادن فعالیتی منعقد می شود که اخلاق حسنه آن را منع نمی کند مثل تولید آب انگور ولی در عمل به فعالیتی مبادرت می کند که غیر مشروع باشد و یا زمانی که فعالیتی در انحصار دولت است و شرکاء شرکتی ، موضوع آن را همین فعالیت قرار می دهند مثل استخراج نفت و امثال آن

تعدادی از موضوعات فعالیت بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند ، چنانچه موضوع تعیین شده مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد ، لازم است که قبل از اقدام به ثبت ، مجوزهای لازم اخذ گردد .
این موضوعات شامل 23 مورد کلی می باشند که هریک از این 23 مورد خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می باشد . تعدادی از موضوعات فعالیت نیز بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند .
در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در رابطه با موضوعات نیازمند به اخذ مجوز می توانند با مشاورین ما در ثبت شرکت نیک تماس حاصل فرمایند . )

سرمایه ثبت شرکت

برای ثبت شرکت ها ، سرمایه یکی از مهمترین موارد می باشد که عبارت است از مبلغی که شرکاء توافق می کنند به شرکت انتقال دهند که در ترازنامه شرکت نیز در زیر عنوان دارایی اولیه درج می شود و هم در زیر عنوان بدهی اولیه شرکت .
اهمیت شرکت های تجاری به میزان سرمایه آن ها بستگی دارد و نوع سرمایه با توجه به نوع شرکت متفاوت است بدین معنی که در شرکت های با مسئولیت محدود و موسسات غیرتجاری ، سرمایه اولیه اعلام شده به صورت سرمایه نقدی و در شرکت های سهامی خاص ، سهامی عام و تعاونی ها سرمایه از نوع سهام است .

حداقل میزان سرمایه نقدی در شرکت ها با مسئولیت محدود و موسسات غیرتجاری 1000000 ریال می باشد که توسط شرکاء در صندوق شرکت قرار می گیرد و مدیرعامل اقرار به دریافت این مبلغ می نماید .
در شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی ها ، سرمایه شرکت به صورت سهام تقسیم بندی می شود که مشخص کردن این تعداد سهام محدودیتی ندارد و می توان سرمایه اولیه شرکت را به هر تعداد سهم تقسیم بندی کرد .

باید گفت که مبلغ سرمایه در شرکت های سهامی خاص توسط سهامداران مشخص تامین می گردد اما در شرکت های سهامی عام قسمتی از سرمایه توسط اوراق سهامی که به فروش می رسد ، تامین می گردد .
همچنین ، هر شرکت علاوه بر سرمایه نقدی می تواند سرمایه غیر نقدی نیز داشته باشد که میزان این سرمایه باید توسط کارشناس رسمی دادگستری برآورد گردد و معادل آن به صورت سهام ( در شرکت های سهامی) و یا سهم الشرکه ( در شرکت های با مسئولیت محدود و موسسات) تقسیم بندی گردد .

مراحل ثبت شرکت و محل فعالیت آن

محل فعالیت شرکت

شرکت ها و موسسات باید در ابتدا محلی را به عنوان نشانی شرکت در نظر بگیرند که شاید در ابتدا بعضی از موسسین شرکت ها و موسسات آدرس محل سکونت خود را به عنوان آدرس شرکت اعلام نمایند که این امر در ادامه برای آن ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد .
اصلی ترین مشکل زمانی به وجود می آید که شرکت برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید ، زیرا یکی از شرایط صدور کد اقتصادی اداری بودن موقعیت محل شرکت می باشد .
به همین دلیل موسسین بهتر است از ابتدا آدرس اداری جهت تاسیس شرکت خود اعلام نمایند در غیر این صورت متحمل تنظیم صورتجلسه ای در خصوص تغییر آدرس شرکت خود می باشند .

نام شرکت

انتخاب نام شرکت ، یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل در ثبت شرکت است که به دقت بسیار بالا نیاز دارد ، نامی را انتخاب کنید که :
الف ) دارای معنا و مفهوم باشد .

ب) خارجی نباشد .

ج )  با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد .

د) سابقه ثبت نداشته باشد . لازم به یادآوری است ، جهت تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 تا است .

مدارک و مراحل ثبت شرکت
مراحل ثبت شرکت

با توجه به آنچه گفته شد، شرکت های تجاری مکلفند در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شوند ، شماره ثبت دریافت دارند و شماره ثبت شرکت را در کلیه مکاتبات خود درج نمایند و به برای این منظور ، ابتدا می بایست مدارک اولیه جهت ثبت شرکت را فراهم نمایند .

این مدارک عبارت است از :

  • کپی برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی افراد
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای مدیران و اعضاء
  • برای شرکت سهامی خاص فیش گواهی 35 درصد واریز سرمایه در یکی از حساب های در شرف تاسیس نزد شعب بانک های سراسر ایران

پس از تنظیم مدارک اولیه ، نسبت به تکمیل اوراق ثبتی شرکت و ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکت ها اقدام نمایید که با توجه به نوع و قالب شرکت ، اوراق ثبتی متفاوت می باشد به عنوان مثال اوراق ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل اساسنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین است و اوراق ثبتی شرکت های سهامی خاص شامل اساسنامه ، اظهارنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین می باشد .
سایر انواع شرکت ها نیز اوراقی تقریبا مشابه با این دو نوع شرکت دارند که این اوراق باید به امضاء موسسین یا همه شرکاء شرکت برسد .

مراحل ثبت شرکت در سامانه به قرار ذیل است 

– تکمیل اطلاعات متقاضی ( وارد کردن نام ، نام خانوادگی ، شماره تلفن و … متقاضی تأسیس شرکت یا مؤسسه ، مشخص نمودن تابعیت متقاضی ، سمت متقاضی ، تکمیل مشخصات شخص امضاء کننده دفتر )

– تکمیل اطلاعات مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقی

– مرحله بعد در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت ، نوع فعالیت شرکت ، تعیین مدت فعالیت مبنی بر محدود یا نامحدود بودن ، معلوم نمودن وجود یا عدم وجود مجوز از سازمان ها و ارگان های خاص در صورت نیاز و وارد کردن شماره و تاریخ مجوز در صورتی نیاز به مجوز می باشد .

– در صفحه بعد مشخصاتی شامل کد پستی و شماره تلفن ، پست الکترونیک ، شماره دورنگار ، و نشانی تارنما در صورت نیاز وارد می گردد و هم چنین باید نشانی مرکز اصلی به عنوان مبدأ مراسلات پستی معلوم گردد .

– مرحله پنجم در ارتباط با سرمایه شخص حقوقی است .

– پس از پر نمودن سرمایه شخص حقوقی ، سمت اشخاص و ارتباط بین اشخاص و شعب شرکت چنانچه شرکت شعبه داشته باشد وارد می گردد .

– اطلاعات سال مالی شرکت در صفحه بعد وارد گردد . ( روز و ماه شروع سال مالی )

– سپس متن اظهارنامه و اساسنامه شرکت یا مؤسسه را باید وارد نمود که با تکمیل اطلاعات در سامانه ی اداره ثبت شرکت ها ، کارشناس به بررسی اطلاعات وارد شده می پردازد و اگر دارای نقص باشد برای شما در سامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نمایید و در صورت عدم نقص اطلاعات ، آن را تایید می کند.

پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاییدیه پذیرش باید نسخه اصلی صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست و در پاکت های مخصوص اداره ثبت شرکت ها به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه پذیرش ارسال نمایید و شماره مرسوله را در سامانه وارد کنید .
شما می توانید وضعیت پرونده خود را در سامانه از طریق کد رهگیری که در ثبت نام اینترنتی به شما اختصاص داده شده است پیگیری نمایید)

پس از بررسی مدارک توسط متصدی ثبت ، ۳ حالت رخ می دهد :

1- رد شدن پرونده :

این حالت زمانی پیش می آید که مدارک شما دارای ایراداتی باشد که قابل رفع نباشند که در این صورت شرکت شما قابلیت ثبت نداشته و باید دوباره مراحل ثبت را تکرار و اقدام به اخذ کد رهگیری جدید نمایید .

۲- ناقص بودن پرونده :

این حالت زمانی رخ می‌دهد که مدارک شما دارای نقص باشد و اما این نقص ها قابل برطرف شدن باشند که در این صورت ، شما باید طبق ابلاغیه ای که برایتان ارسال می شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید .

۳- صدور آگهی :

در چنین شرایطی ، اداره ثبت شرکت‌ ها با درخواست شما موافقت کرده است که در اینصورت باید شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت نیک با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره ثبت مراجعه نماید که مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید .

وی کارت شناسایی متقاضیان را اخذ می کند و آن را با مشخصات مندرج در اساسنامه تطبیق می دهد و احراز هویت متقاضیان اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر ، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است و نوشتن شماره ثبت در اظهارنامه شرکت از سایر اقدامات مسئول دفتر می باشد .
در آخرین مرحله ثبت ، می بایست آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی به چاپ برسد .

زمان ثبت شرکت

معمولا اگر شخص متقاضی خود این کار را انجام دهد طبق آمار 4/ 3 بار این فرآیند طی می گردد که هر بار 30 الی 45 روز زمان از دست می رود و در صورتی که اگر این این اقدام توسط افراد مجرب و کارآزموده انجام گیرد ، در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید این مسیر را به صورت تخصصی طی کنید .
خاطر نشان می شویم موسسه ثبتی ثبت نیک ، با سال ها تجربه و همچنین با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارد ، افتخار دارد با بهره گیری از توان بالای کادر مجرب خود در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را جهت ثبت شرکت شما به عمل آورد .

اقدامات الزامی پس از ثبت شرکت

پس از مرحله ثبت شرکت ، شرکت ها می بایست نسبت به انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی ، اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر تجاری اقدام نمایند.
لذا هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود ، نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید و دفاتر سال آینده را پلمپ کند .

سامانه ثبت شرکت نیک
مشاوره مراحل ثبت شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد مراحل ثبت شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.