خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله قصد داریم در مورد مراحل ثبت شرکت تعاونی ، ارکان ، اعضاء ، حداقل سرمایه و هر آنچه که باید در مورد ثبت این نوع از شرکت بدانید توضیح دهیم .
شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبودی وضع مادی و اجتماعی اعضاء از طریق خود یاری و کمک متقابل و همکاری آن ها طبق اصولی که در قانون تعاونی ها مطرح است تشکیل می شود .

ثبت این نوع از شرکت های دارای قواعد و قوانین متفاوت به نسبت سایر شرکت های تجاری است و باید پیش از اقدام به ثبت شرکت با موارد مربوط به آن آشنایی کامل داشته باشید .

مراحل ثبت شرکت تعاونی

گام به گام مراحل ثبت شرکت تعاونی

موضوع شرکت های تعاونی ممکن است یک یا چند منظوره باشد مانند انجام خدمات عمومی و هرگونه فعالیت مربوط به تولید محصولات کشاورزی و صنعتی و فروش محصولات مزبور ، تهیه و توزیع هر نوع کالا و لوازم مورد نیاز زندگی و حرفه ای آنان شرکاء ، تحصیل وام و اعتبار برای شرکاء ، قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کار هستند ولی وسایل کار و توان مالی ندارند مثل دار قالیبافی و پشم جهت فرش بافی ، اقدام به عملیات ساختمانی و ایجاد مسکن و …

با توجه به آن چه گفته شد ، چند نمونه از شرکت های تعاونی عبارت است از :

  • شرکت تعاونی تولید اعم از محصولات کشاورزی ، صنعتی ، دامداری و پرورش طیور
  • شرکت تعاونی فروش محصولات
  • شرکت تعاونی مصرف لوازم مورد نیاز زندگی شرکاء
  • شرکت تعاونی صنوف
  • شرکت تعاونی روستایی
  • شرکت تعاونی ساختمان یا مسکن
  • شرکت تعاونی وام و اعتبار که در این نوع شرکت ، مسئولیت هر یک از سهامداران در مقابل قروض و دیون شرکت محدود به مبلغ اسمی سهم یا سهامی است که سهامدار در شرکت تعاونی دارا می باشد .
    شایان ذکر است ، شرکت تعاونی مانند شرکت های تجاری ، دارای شخصیت حقوقی است و دارایی آن ، مجزا و مستقل از دارایی اعضاء می باشد .

ارکان شرکت تعاونی

شرکت تعاونی برای اداره امور خود دارای ارکان ذیل است :

  • مجامع عمومی
  • هیئت مدیره
  • بازرسین

اعضاء شرکت تعاونی

  1. تعداد اعضاء شرکت تعاونی نمی تواند کمتر از 7 نفر باشد .
  2. اعضاء می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند .
  3. اگر عضو شخص حقوقی است ، باید در زمره اشخاص حقوقی غیردولتی باشد بنابراین دولت ، وزارتخانه ها ، سازمان های دولتی و شرکت های دولتی نمی توانند به عنوان عضو در یک شرکت تعاونی وارد شوند .
  4. شرایط عضویت در تعاونی ها عبارت است از : تابعیت جمهوری اسلامی ایران ، عدم ممنوعیت قانونی و حجر ، خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه ، درخواست کتبی عضویت و تعهد به رعایت مقررات اساسنامه تعاونی و عدم عضویت در تعاونی های مشابه .

حداقل سرمایه در شرکت های تعاونی

به موجب تبصره ( 3 ) ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاونی اقتصاد ج . ا . ا اصلاحی مورخ 18 / 1 / 1392 :
حداقل سرمایه برای تشکیل تعاونی نباید از ده درصد سرمایه گذاری مورد نیاز کمتر باشد و در صورتی که در سایر قوانین و مقررات برای موضوع فعالیت حداقل میزان سرمایه تعیین شده باشد رعایت آن الزامی است.

اساسنامه شرکت تعاونی

هر شرکت تعاونی باید دارای اساسنامه باشد و اساسنامه انواع شرکت های تعاونی ، به صورت ” نمونه اساسنامه ” به وسیله وزارت تعاون تهیه شده و در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد.

اساسنامه شرکت تعاونی طبق قانون بخش تعاونی ، باید حاوی نکات ذیل باشد :

  1. نام شرکت با قید کلمه تعاونی
  2. نوع شرکت ( تولیدی یا توزیعی بودن و نوع فعالیت )
  3. هدف شرکت
  4. مرکز اصلی عملیات و نشانی
  5.  سرمایه شرکت ( میزان سرمایه ، تعداد سهام ، ارزش هر سهم ، تعداد سهامی که هر عضو می تواند داشته باشد ، حداکثر مدت برای تادیه مبلغ پرداخت نشده سهام با نام و غیر قابل تقسیم بودن سهام ، مقررات راجع به ورقه سهم ، شرایط انتقال سهام ، سرمایه گذاری ارگان های دولتی و عمومی در شرکت و هدایا نقدی و جنسی افراد و موسسات )
  6. مقررات راجع به عضو ( شرایط ورود به عضویت ، مرجع قبول عضو ، موارد خارج از عضویت ، شرایط اخراج عضو و مرجع تصمیم گیری در اخراج ، حقوق و تکالیف اعضا )
  7. مجامع عمومی شرکت ( انواع مجامع و مقررات راجع به آن ها از قبیل مقررات راجع به دعوت ، نصاب رسمیت جلسات ، اکثریت لازم برای اتخاذ تصمیمات و انتخاب هیئت مدیره و بازرسان ، وظایف و اختیارات و صلاحیت های مجامع عمومی )
  8. هیئت مدیره و مدیر عامل ( تعداد اعضا اصلی و علی البدل ، وظایف و اختیارات و مقررات راجع به اعمال مدیریت و تصمیم گیری ، مدیر عامل و وظایف و حدود اختیارات وی ، شرایط لازم برای انتخاب شدن به مدیریت و مدیر عاملی )
  9. بازرس یا بازرسان ( تعداد بازرسان اصلی و علی البدل ، شرایط لازم برای انتخاب شدن ، وظایف و حدود اختیارات ، حق الزحمه بازرسان )
  10. مقررات مالی ( سال مالی شرکت ، مقررات راجع به ترازنامه و حساب سود و زیان ، سود خالص شرکت و ترتیب تقسیم آن ، ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی و میزان آن ها )
  11. مقررات مختلف از قبیل مقررات راجع به عضویت شرکت در اتحادیه های تعاونی ، اتاق تعاون و صندوق تعاون ، مقررات راجع به سرمایه گذاری و به کار انداختن وجوه مازاد بر احتیاج شرکت ، مقررات راجع به استقراض و تحصیل اعتبار و دریافت قرض الحسنه برای توسعه یا رفع تنگناهای مالی
  12. ضوابط ادغام شرکت با شرکت تعاونی دیگر
  13. موارد انحلال شرکت تعاونی و طرز تصفیه آن

مراحل ثبت شرکت تعاونی و آگهی تاسیس

ثبت تعاونی

لازمه وجود تعاونی ، ثبت آن است و ماده 2 قانون بخش تعاونی با بیان اینکه شرکت هایی که با رعایت این قانون تشکیل و به ثبت برسند تعاونی شناخته می شوند ، وجود شرکت تعاونی را موکول به ثبت آن می کند .
مرجع ثبت تعاونی ها در تهران ” اداره کل ثبت شرکت ها ” و در شهرستان ها ” اداره ثبت ” واقع در مرکز اصلی تعاونی است .

اولین هیئت مدیره مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ جلسه اولین مجمع عمومی عادی اقدامات ضروری برای ثبت تعاونی را به انجام برساند و برای ثبت هر شرکت لازم است نخست “مجوز ثبت ” صادر شود .
مجوز ثبت حاکی از تایید وزارت تعاون بر مطابقت اقدامات انجام شده برای تشکیل تعاونی با مقررات مربوط است .

مدارک لازم برای ثبت و اخذ مجوز ثبت شرکت تعاونی : 

  1. اساسنامه مصوب شرکت یا اتحادیه
  2. دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
  3. صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی ، دایر بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان
  4. رسید پرداخت مقدار وجوه لازم التادیه سرمایه تعاونی ، طبق اساسنامه
  5. مدارک مربوط به تقویم و تسلیم آن مقدار از سرمایه که به صورت جنسی بوده است ، ( اگر وجود داشته باشد )
  6. فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان تشکیل تعاونی
  7. فهرست اسامی و مشخصات و نشانی اعضا اولین هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان اعم از اصلی و علی البدل و مدیر عامل که حاوی امضا آن ها باشد
  8. قبولی کتبی اعضای اولین هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان
  9. صورتجلسه راجع به جلسه اولین هیئت مدیره دایر بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیئت مدیره ، انتخاب صاحبان امضاء های مجاز و اسامی و مشخصات آن ها و انتخاب مدیر عامل .
    هیئت مدیره مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ برگزاری اولین مجمع عمومی عادی مدارک لازم را برای ثبت و صدور آگهی مربوطه به مرجع ثبت تسلیم کند .

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی ، علاوه بر مدارک اولیه ثبت ( شامل تصویر شناسنامه و مدارک تحصیلی اعضاء ، تصویر گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت برای آقایان ، سه قطعه عکس و گواهی عدم سوء پیشینه ) به قرار ذیل است :

  1. مجوز اداره تعاون
  2. اساسنامه مورد تصویب شرکت تعاونی
  3. دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
  4.  صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیئت مدیره و بازرس با بازرسان
  5. صورتجلسه اولین هیئت مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیئت مدیره و انتخاب صاحبان امضاء مجاز و اسامی و مشخصات آن ها و مدیرعامل
  6. تقاضانامه و شرکت نامه که به صورت اوراق چاپی توسط اداره ثبت شرکت قرار می گیرد .
  7. قبولی کتبی اعضاء اولین هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان
  8. لیست اسامی و امضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی
  9. لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء اولین هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان
  10. رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاونی
  11. از تحویل مدارک نامبرده به اداره ثبت شرکت ها ، ثبت شرکت تعاونی به وسیله آگهی در روزنامه رسمی است که به اطلاع عموم می رسد .

آگهی ثبت تعاونی

ثبت تعاونی به وسیله درج آگهی در ” روزنامه رسمی ” به اطلاع عموم می رسد و می توان علاوه بر روزنامه رسمی در یکی از روزنامه های محلی یا با الصاق آگهی در معابر عمومی مرکز تعاونی نیز ثبت آن را اعلام کرد . ( شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ،  از پرداخت حق الثبت و نصف تعرفه آگهی ثبت در روزنامه رسمی معاف اند . )

پروانه تاسیس

هیئت مدیره تعاونی پس از ثبت باید از وزارت تعاون برای آن پروانه تاسیس بگیرد و پس از اخذ پروانه تاسیس است که شرکت تعاونی می تواند به فعالیت بپردازد .
مدارک لازم برای اخذ پروانه تاسیس عبارت است از :

  • فتوکپی مدارک ثبت تعاونی
  • تقاضانامه برای اخذ پروانه تاسیس که به عنوان وزارت تعاون نوشته شده است .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره مراحل ثبت شرکت تعاونی

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد مراحل ثبت شرکت تعاونی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید .
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید .