خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مقاله می خواهیم تا متقاضیان را به طور دقیق با مفهوم تبدیل شرکت تجاری ، فایده های باقی موندن شخصیت حقوقی ،فایده جواز تبدیل شرکت تجاری و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم .
برای تبدیل شرکت تجاری باید اقدام به ثبت تغییرات شرکت نمایید که در این مطلب به طور کلی در مورد آن توضیح داده ایم .

مفهوم تبدیل شرکت تجاری 

بدون از بین بردن شخصیت حقوقی قبلی و تشکیل شخصیت جدید شرکت شکل و قالب تازه پیدا می کند مانند شرکت سهامی خاص که می تواند با همان شخصیت حقوقی اش به یک شرکت سهامی عام بدل بشود یا شرکت تضامنی با حفظ شخصیت خودش سهامی عام و خاص شود .

از فایده های تبدیل شرکت با حفظ شخصیت حقوقی آن عبارتند از : 

  • فایده بقای شخصیت حقوقی شرکت
  • فایده جواز تبدیل شرکت
  • شرایط تبدیل شرکت

فایده های باقی ماندن شخصیت حقوقی در شرکت چیست

اگر هر شرکت بتواند به شرکت دیگری تبدیل شود بدون این که شخصیت حقوقی را از بین ببرد و شخصیت تازه ای پیدا کند امتیاز و فایده هایی برای شرکاء شرکت و حتی دولت نیز دارد .
دولت به شرکت های تازه تاسیس به علت مسائل اقتصادی امتیازات مالیاتی برقرار می کند ، مثلا شرکت هایی را از پرداخت مالیات بر سود معاف می کند و تنها شرکتی می تواند از امتیازات بهرمند شود که موارد زیر را داشته باشند :

  • شرکت های موجود نمی توانند با عوض کردن شکل خود از امتیازاتی بهره ببرند چون تغییر شکل ایجاد شدن در شخصیت حقوقی امری جدید نمی باشد .
  • قبول امتیازات به ضرر و نفع مدیران شرکت بستگی دارد که به بقا شخصیت و تبدیل شرکت نیز باید قانون مجاز کرده باشد .
  • قبلا به اشکالی از شرکت نبوده و یا منحل شده باشد .

تبدیل شرکت تجاری

فایده جواز تبدیل شرکت تجاری 

در کشور فرانسه تبدیل شرکت به شرکتی دیگر مجاز است و تغییر قانونی شرکت به تشکیل شخصیت جدید منجر نمی شود ، جز اینکه در شرکتنامه تغییرات دیگری داده شود ، مثل این که در دیوان فرانسه تغییر شکل شرکت با تغییر موضوع آن نیز ، تغییر اساسی در قرارداد شرکت تلقی می شود .

حتی نظر هم داده شده است که شخص حقوقی جدیدی ایجاد شود و حقوق ایران در این مورد قاعده ای ندارد و در موردش سکوت کرده است و از جمله تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی تبدیل شرکت سهامی خاص به عام می باشد .

تبدیل شرکت نسبی به سهامی پیش بینی شده و هیچ مشکل قانونی در این امر نیست و می توان شرکت را تغییر داد چنانچه بدون رضایت همه سهامداران نمی توان شرکت را به شرکت دیگری تبدیل کرد و اگر تبدیل شرکت باعث سنگین تر شدن تعهدات شرکاء گردد ، حتی بدون اجازه آن ها باعث زیاد شدن تعهدات خواهد شد .

اگر همه شرکاء توافق کنند ، این توافق در تبدیل شرکت موثر خواهد بود یا خیر ؟

دکتر ستوده جواب مثبت داد که تبدیل شرکت سهامی به تضامنی و نسبی اگر که تمامی شرکاء راضی باشند ، مجاز می باشد چون در ماده 10 ق . مدنی برای شرکاء تعهد دارد .
یعنی اگر شرکاء تصمیم بگیرند که شرکت خود را به شرکت دیگری تبدیل کنند ، حفظ شخصیت حقوقی چون بر خلاف قانون نمی باشد ، طبق مقرارت است .

 

شرایط تبدیل شرکت تجاری

شرایط تبدیل شرکت تجاری 

در تبدیل شرکت به شرکت دیگر رعایت مقررات تشکیل شرکت که قالب شرکت تازه ای را ایجاد می کند لازم می باشد ، چراکه وقتی که می خواهیم شرکت سهامی خاص را به سهامی عام تبدیل کنیم باید قانون تشکیل شرکت سهامی عام رعایت شود .

شرکت با مسئولیت محدود وقتی به شرکت سهامی تبدیل می شود که موضوع شرکت تجاری باشد که می توان به موضوع مدنی نیز تغییر داد .
بلعکس اگر بخواهیم  شرکت سهامی که موضوع مدنی دارد را به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل کنیم لازم است که موضوع شرکت تجاری باشد و تغییر شرکت نباید به حقوق اشخاص ثالث که قبلا ایجاد شده لطمه ای بزند .

به عنوان نمونه طلبکاران شرکتی تضامنی که به شرکت با مسئولیت محدود تغییر یافت است ، تبدیل شرکت را ندیده می گیریم و باز هم به همان شرکت مراجعه می کنیم و شرکت هم تضامنی می باشد .
قبل از تبدیل  شرکت تضامنی ، مسئولیت پرداخت قروض بر عهده شرکت تضامنی می باشد ، همینطور به این علت که شریک در شرکت با مسئولیت محدود است ، از انجام تعهدات خود پرهیز می کند .

 

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره تبدیل شرکت تجاری

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد تبدیل شرکت تجاری و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.