خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

در این مطلب قصد داریم در مورد سهام در شرکت های سهامی ، بررسی وضعیت قابل انتقال بودن سهام شرکت ، فواید انتقال سهام شرکت های سهامی و موارد مربوط به آن بپردازیم .
متقاضیان پیش از  ثبت شرکت باید در به طور دقیق در مورد سهام شرکت ها آگاهی کامل داشته باشند ، چنانچه در این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد .

 

سهام در شرکت های سهامی

قابل تجزیه بودن سهامی در شرکت های سهامی 

یعنی وقتی سهمی به علت بالا بودن ارزش اسمی آن به قسمت هایی از سرمایه تقسیم و یک سهم محسوب می شود ، نمی توان برای آن مبلغی کمتر از مبلغ تعیین شده در اساسنامه شرکت انتخاب کرد .
بنابر ماده ۳۲ لایحه قانونی مبلغ اسمی سهام در صورتی که قطعات سهام و قسمت‌ های ازدحام از بین برود باید به صورت مساوی تقسیم شود وصاحبان قطعات سهام  می توانند با همدیگر توافق و از میان خود یکی را نماینده کنند و به مجمع عمومی بفرستند . 

قابل انتقال بودن سهام شرکت :

شرکت سهامی از شرکت های سرمایه ای می باشد و شخصیت و خود شرکاء مهم نمی باشند و فقط سرمایه شان مهم هست و در شرکت اشخاص ، انتقال سهام به صورت آزاد انجام می شود و شریک می تواند در زمان های ضروری سهام خود را به دیگری بدهد و از شرکت خارج شود .
در حقوق ما بین شرکت سهامی عام و خاص فرقی وجود دارد که در تشکیل شرکت سهامی عام صاحب سهم در انتقال آن آزاد است .

پس بنابر ماده ۴۱ قانون ۱۳۴۷ شرکت ها ، انتقال سهام انجام نمی شود مگر این که با رضایت مدیر شرکت یا مجامع عمومی دارندگان سهام باشد .
ولی در ارکان شرکت سهامی خاص انتقال سهام یک آزادی است که مجمع عمومی یا شرکت و نمایندگان مدیرها می توانند آزادی شان را در جایی کمتر یا اصلا محدود کنند که در اساسنامه شرکت چیزی گفته نشده باشد و سهام شرکت قابل انتقال نباشد .

مثلا اگر مجمع عمومی با انتقال آزادانه سهام موافق باشد آن آزادانه حساب می شود و در برخی وقت ها موافقت مدیران و موسسان شرکت سبب فایده و ارزش برای شرکت می شود .

شکل انتقال سهام:

انتقال سهام به دست خود سهام داران نیازی به تنظیم سند نداره و در قانون نوشته شده است که در صورتی که برخی سهام شرکت سهامی بی نام باشد ، یک سری مراحل نوشته شده که باید رعایت شود و  در صورت رعایت نکردن آن را باطل و بی اعتبار می کند .
انتقال سهام با نام ضروری است که در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت گردد و انتقال دهنده ( وکیل – نماینده وی ) باید دفتر انتقال را امضا کند .

نکته : اگر که کل مبلغ سهم پرداخت نشد باید محل دقیق انتقال گیرنده در دفتر ثبت سهام شرکت ذکر بشود و به امضاء وی نیز برسد .

فواید انتقال سهام

فواید انتقال سهام در شرکت های سهامی 

فایده ای که برای شرکت دارد آن است که بعد از خرید سهام می توان آن را باطل کرد و جز دارایی خود شرکت نگه داشت و یا فروخت .
اگر شرکت سهامی عام باشد ، می توان در بورس اوراق بهادار سهام خود را داد و ستد کند ، شرکت می تواند با خرید سهام خود در قیمت سهام این شرکت در بازار بورس اثر بگذارد و قانونگذار ، خرید  سهام شرکت را توسط همان شرکت ممنوع کرده است چه مستقیم توسط شرکاء شرکت باشد و چه توسط عموم مردم به حساب شرکت که غیر مستقیم می باشد .

 

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره انواع سهام در شرکت های سهامی

شما می توانید جهت اطلاع بیشتر در مورد انواع سهام در شرکت های سهامی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.