خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

همان طور که در مقالات قبلی توضیح داده شد، شرکت های مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی، بر اساس میزان مسئولیت شرکاء ، از انواع شرکت های مختلط می باشند. در این گونه شرکت ها، مسئولیت بعضی از شرکاء محدود به سرمایه آن ها و مسئولیت عده دیگر نامحدود است که شرکاء دسته اول را شرکای عادی و شرکاء دسته دوم را شرکای ضامن می گویند. بنابراین، شرکت های تجاری مختلط از اجتماع شرکاء عادی با مسئولیت محدود و شرکاء ضامن که دارای مسئولیت نامحدود می باشند تشکیل می شوند.
این شرکت ها که در واقع از اختلاط شرکت های سرمایه ای و شخصی به وجود می آیند بر دو نوع می باشند :
شرکت های مختلط سهامی – شرکت های مختلط غیر سهامی
1- شرکت های مختلط سهامی :
شرکت مختلط سهامی ، شرکتی است که برای امور تجاری بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود که در اسم شرکت می بایست ، عبارت شرکت مختلط و لااقل اسم یکی از شرکاء ضامن قید شود.
در شرکت مختلط سهامی، سرمایه شرکای سهامی به صورت سهام یا قطعات متساوی القیمت درآمده و مسئولیت آن ها تا میزان همان سرمایه ای که در شرکت دارند می باشد. ولی سرمایه شرکای ضامن به صورت سهام نبوده و این شرکاء مسئول کلیه بدهی های شرکت که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود، می باشند.
این شرکت ها مانند شرکت های سهامی دارای مجامع عمومی موسس، عادی و فوق العاده با وظایف مشابه می باشند. علاوه بر آن هر شرکت مختلط سهامی، دارای هیئت مدیره بوده و همچنین هیئت نظارت ( به جای بازرس یا بازرسان ) می باشد.
مدیریت شرکت مختلط سهامی مخصوص به شریک یا شرکای ضامن است.
در هر یک از شرکت های مختلط سهامی هیات نظاری لااقل مرکب از سه نفر از شرکا برقرار می شود.
در شرکت مختلط سهامی الزاماَ باید دو نوع شریک وجود داشته باشد. شریک عادی و شریک ضامن.
ورشکستگی هیچ یک از شرکا ، حتی شریک ضامن باعث ورشکستگی شرکت نخواهد شد. ( به جز مواد مندرج در ماده 138 مبنی بر درخواست انحلال توسعه مدیر تصفیه ).
2– شرکت مختلط غیرسهامی :
شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک بامسئولیت محدود بدون انتشار سهام ، برای انجام امور تجاری تشکیل می شود.
در شرکت مختلط غیرسهامی، شریک یا شرکاء ضامن مسئول کلیه قروض و بدهی هایی هستند که ممکن است علاوه بر دارایی و اموال موجود شرکت پیدا شود. در حالی که شریک یا شرکاء با مسئولیت محدود، افرادی هستند که مسئولیت آن ها تا میزان سرمایه آن ها در شرکت می باشد.
این شرکت که در واقع ترکیب شرکت تضامنی و شرکت بامسئولیت محدود است، بیشتر بین بازرگانانی که حرفه آن ها عملیات تجاری بوده و دارای مهارت ، تخصص، خلاقیت و ایده های یابتکاری می باشند و سرمایه دارانی که با آشنایی با این قبیل افراد مایلند در کار آن ها سرمایه گذاری نمایند تشکیل می شود.
به موجب ماده 141 قانون تجارت :شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده 141 مقرر می کند:”در اسم شرکت باید عبارت “شرکت مختلط” و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.در حقوق فعلی فرانسه، قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک، قید اینکه شرکت یک شرکت”مختلط غیر سهامی”است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.
اداره شرکت های مختلط غیرسهامی، به عهده شریک یا شرکای ضامن است. بنابراین شریک یا شرکاء با مسئولیت محدود حق اداره شرکت را ندارند.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت نیک ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.