خیابان ملاصدرا، پلاک 76، ساختمان ثبت ونک

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ثبت نیک

 به طور کلی ثبت برند تجاری را به ثبت برند در ایران و ثبت برندهای بین المللی (مادرید) تقسیم می کنند.
در ذیل به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

  • ثبت برند در ایران

علائم تجاری (برند)،  علامت هایی هستند که برای معرفی کالا و محصول از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرند که می تواند نقش، رقم، حرف و… باشد. ثبت علامت اختیاری است مگر در مواردی که دولت الزامی قرار دهد. به عنوان مثال، مواد غذایی که باید در لفاف و ظروف مخصوصی باشد مثل صابون، عطر، ادکلن و یا داروهای اختصاصی با موارد استعمال طبی اعم از انسانی و حیوانی “مصوب 30 اردیبهشت ماه 1328 هیات دولت” .
علامت تجاری باید جدید باشد و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد. باید ابتکاری و توام با طراحی و ظرایف شکلی باشد. طوری باشد که مشتری را به اشتباه و سردرگمی و در نتیجه به انتخاب نادرست سوق ندهد.
ثبت برند در ایران شامل برند فارسی و ثبت برند لاتین می شود. ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی دارد. ( برند فارسی برندیست که الزماَ در یکی از فرهنگ های معتبر فارسی مانند دهخدا موجود باشد. لازم به ذکر است برندی که معنای لاتین داشته باشد ولی به صورت فارسی به نگارش درآید جزء برند لاتین محسوب می شود ) .
با توجه به ماده 12 قانون ثبت و علائم و اختراعات : علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد. در صورت ثبت ، دولت از آن حمایت می کند. مرجع ثبت ، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی است. ثبت علامت قابل اعتراض از سوی اشخاص ذی نفع است. مدت حمایت از این علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه می باشد. کلیه دعاوی حقوقی و جزایی مربوط به علامت تجاری در دادگاه های تهران رسیدگی می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری عبارتند از:

1- تسلیم اظهارنامه از طریق اینترنتی

2- مدارک مثبت هویت متقاضی

الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
3- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
4-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
5- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
7- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

  • ثبت بین المللی ( ثبت مادرید )

اولین اقدام اساسی جهت حمایت بین المللی از علامت تجاری و برخورداری از حقوق مرتبط با ثبت علامت، انعقاد معاهده پاریس بوده است. به موجب این کنوانسیون جهت حمایت از علائم تجاری در سطح بین المللی، مالک علامت کنوانسیون جهت حمایت از علائم تجاری در سطح بین المللی، مالک علامت ( شخص حقیقی یا حقوقی ) می بایست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات ثبت کشورهای مختلف عضو، به زبان های گوناگون و با پرداخت هزینه های متفاوت و مصرف زمان طولانی، تودیع نماید. اما در عین حال ماده 19 کنوانسیون پاریس مزبور به کشورهای عضو این اجازه را می دهد که بین خود ، موافقت نامه های ویژه ای برای حمایت از مالکیت صنعتی منعقد کنند . این موافقت نامه ها نباید ناقض مفاد کنوانسیون باشد.
معاهدات مزبور می توانند دو جانبه یا چند جانبه باشند.
به همین منظور تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، جهت تسهیل روند ثبت بین المللی علائم تجاری و تحلیل حقوق ناشی از آن ، اتحادیه ای بین المللی را در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و در آن سیستم مادرید را به عنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری تصویب نمودند. این سیستم تحت مقررات دو معاهده یعنی موافقت نامه مادرید و پروتکل مادرید قرار دارد.
به موجب سیستم مادرید، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد طریق بین المللی خود می شود یعنی ثبت بین المللی علائم تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره کشور مبدا صورت می گیرد و سپس به صورت اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام می شود. بنابراین امتیاز استفاده در آن در ساده ، ارزان و موثر بودن آن می باشد.

کشورهای عضو سیستم بین المللی مادرید :

1 ) ایران 2 ) آنتیگوا و بارباردو 3 ) آلبانی 4) ارمنستان 5) بن ایر 6) اتریش 7) استرالیا 8) آذربایجان 9) بوسنی و هرزه گوین 10) بلژیک11) بلغارستان 12) بحرین13) بوتان 14) بوتسوان 15) بنلوکس 16) بلاروس17) سوئیس 18) چین 19) کوبا 20 ) قبرس21) جمهوری چک 22) آلمان 23) دانمارک 24) الجزیره 25) استونی 26) مصر27) اتحادیه اروپا 28) اسپانیا 29) فنلاند 30) فرانسه 31) انگلستان32) گرجستان33) غنا 34) یونان35) کرواسی36) مجارستان 37) ایسلند 38) ایرلند39) ایتالیا 40) ژاپن 41) کنیا 42) قرقیزستان 43) کره شمالی 44) کره جنوبی45) قزاقستان 46) لیختن اشتاین 47) لیبریا 48) لسوتو49) سائوتومه و پرنسیپ 50) لیتونی 51) موروکو52) موناکو53) مولداوی 54 ) مونته نگرو 55) ماداگاسکار 56) مقدونیه 57) مغولستان 58) موزانبیک 59) نامیبیا 60) نروژ61) عمان 62) هلند 63) لهستان 64) پرتغال 65) رومانی 66) روسیه 67) سودان 68)سوئد 69) سنگاپور 70) اسلوونی 71) اسلوواکی 72) سبیرالئون 73) سان مارینو 74) سوریه 75) تاجیکستان 76) ترکمستان 77) ترکیه 78) اوکراین 79) آمریکا 80) ازبکستان 81) ویتنام 82) زامبیا 83) کوراکائو 84) سینت مارتین 85) سوازیلند

مدارک لازم جهت ثبت بین المللی نام و علامت تجاری :

الف –  تحویل فرم تقاضای ثبت بین المللی علامت به اداره ثبت علایم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
ب-  تحویل معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا و با مهر شرکت برای اشخاص حقوقی
ج- کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی
د- ارائه اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن جهت رویت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری
ه – رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه بین المللی
ن – در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
موسسه حقوقی نیک با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت انواع برند خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.
برای این امر ، کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.